Kooste Ranuan kunnan viestintäkyselyn 2025 tuloksista

Moni vastaaja arvostaa Ranuan viestinnän avoimuutta ja ajankohtaisuutta, mutta jotkut toivovat lisää tasapuolisuutta, selkeyttä ja monipuolisuutta.

Kyselyn vastausaika: 22.4.-6.5.2025

Vastaajat:

  • Yhteensä 144 vastaajaa, joista 138 netissä ja 6 paperilomakkeella.

Asuinpaikka ja ikäjakauma:

  • Suurin osa vastaajista (88,8 %) asui Ranualla, Oulussa tai Oulun lähikunnassa 4,2% ja Rovaniemellä 3,5%
  • Vastaajista suurin osa (25,9%) oli 46-55 -vuotiaita, toiseksi eniten (22,9%) 56-65 -vuotiaita.

Viestinnän nykytila ja tietolähteet:

  • Kunnan viestinnän keskiarvosana oli 7,7 (asteikolla 4–10). Vuoden 2022 kyselyssä arvosana oli 8,5.
  • Useimmat vastaajat (68,8 %) eivät tilaa kunnan uutiskirjeitä sähköpostitse.
  • Eniten tietoa kunnan asioista sai Facebookista (75 %) ja kunnan verkkosivuilta (57,6 %). Myös Kuriiri oli suosittu (47,9 %). Facebookin ja Kuriirin osuus oli laskenut ja verkkosivujen hieman noussut vuodesta 2022.

Viestinnän parantaminen:

  • Moni toivoi enemmän kuntalaisille suunnattua viestintää ja vähemmän ”nolostuttavia” mainosvideoita, joita jotkut pitävät Ranuan imagolle haitallisina.
  • Toiveita tuli myös avoimemmasta ja tasapuolisemmasta tiedottamisesta, erityisesti tuulivoimahankkeista ja kuntalaisten arkea koskevista asioista.
  • Jotkut kaipasivat tiedottamiseen lisää selkeyttä ja johdonmukaisuutta eri kanavissa.
  • Vastaajat kokivat, että Kuriirissa ja muissa perinteisissä tiedotuskanavissa olisi tärkeää lisätä näkyvyyttä erityisesti niille, jotka eivät käytä internetiä tai sosiaalista mediaa.
  • Tiedottamista toivottiin myös valmisteluvaiheessa olevista projekteista ja kunnallispolitiikasta.

Kunnan viestinnän tulevaisuus:

  • Vastaajat toivoivat Ranuan viestinnän olevan neutraalia ja puolueetonta, erityisesti politiikan ja päätöksenteon osalta.
  • ”Herätä halusi Ranuaan” -kampanjan kaltaiset mainosvideot herättivät kritiikkiä ja osa koki ne mauttomiksi
  • Tiedottaminen eri väestöryhmille, erityisesti ikäihmisille, nähtiin tärkeänä.

Vapaamuotoisista palautteista:

Ranuan kunnan viestintä saa kiitosta avoimuudestaan ja monipuolisuudestaan, mutta viestinnän tyyli ja joidenkin kokema puolueellisuus ovat herättäneet jonkin verran myös kritiikkiä. Tiedottamisen laajentaminen erityisesti syrjäkylien asukkaille ja iäkkäille kuntalaisille sekä tasapuolisuuden korostaminen viestinnässä ovat toiveita, jotka nousivat esiin. Lisäksi videomainosten ja somen rooli herätti erimielisyyksiä, mutta myös positiivista palautetta saatiin erityisesti viestinnän myönteisestä kehityksestä.

Yhteenveto:
Moni vastaaja arvostaa Ranuan viestinnän avoimuutta ja ajankohtaisuutta, mutta jotkut toivovat lisää tasapuolisuutta, selkeyttä ja monipuolisuutta. Erityisesti mainosvideoiden  kohdalla kaivattiin enemmän harkintaa.

Vastauksia käytetään kunnan viestinnän kehittämisessä. Kiitos kaikille vastaajille!